Než děťátka poprvé vykouknou na svět, zastavme se na chvíli u měsíců, které narození předcházejí.
Těhotenství: Prožívá ho žena, která podstoupila IVF léčbu, jinak než žena, která otěhotněla přirozeně?
Těhotenství po IVF často začíná odlišně. Pro ženy, které podstoupily IVF, to znamená sérii lékařských zákroků a sledování, než se ona vysněná druhá čárka vůbec objeví. Naproti tomu, přirozené těhotenství začíná bez těchto lékařských kroků, což se samozřejmě podepisuje na tom, jak celý proces žena vnímá. Neznamená to ale, že by jedno těhotenství bylo větší radostí než druhé. Pocity nadšení, očekávání, emocionální houpačky a občasné obavy jsou společné pro všechny těhotné ženy, ať už se jedná o těhotenství po IVF nebo to přirozené.
Emoční náboj může být nakonec u všech stejný
IVF páry pravděpodobně na škále emoce zažijí úplně vše, od temných tónu bezmoci přes naději až po růžové konce plné radosti a štěstí. Možná si řeknete, že přirozenou cestou tohle nehrozí, ovšem zde je zase rozdíl v tom, zda je těhotenství očekávané, či ne. Temné i růžové spektrum tak nakonec mohou zažít ženy v obou případech bez ohledu na to, jak k početí došlo. Malinký rozdíl spočívá v tom, že ženy bez IVF nemusí absolvovat tolik setkání s lékaři, ale ani tady to neplatí stoprocentně. I žena, které se početí zdařilo přirozeně, může být lékaři sledována, a to například ze zdravotních důvodů, rodinné anamnézy či vyššího věku.
Vývoj dětí od narození
A teď už pojďme k samotným dětem. Zajímavé je, že většina výzkumů naznačuje, že rozdíly ve vývoji dětí po IVF a těch počatých přirozeně jsou minimální nebo neexistují. V raném dětství, které zahrnuje fyzický, emocionální a kognitivní vývoj, nebyly mezi oběma skupina zjištěny významné rozdíly. To znamená, že v oblasti zdraví, růstu, motorických dovedností a rané výchovy jsou děti z IVF srovnatelné s jejich vrstevníky.
Probíhá výchova IVF dětí jinak?
Už od samotného počátku výzkumů na téma zdravý vývoj dětí, se opakuje jeden hlavní fakt: pro zdravý vývoj dítěte je důležité láskyplné a podpůrné rodinné prostředí a plnění základních potřeb dítěte. Někteří rodiče, kteří prošli procesem IVF, mohou být sice více ostražití a mít větší obavy o zdraví, ale dětem plní potřeby stejně dobře, jakoby dítě počali přirozeně. A to je pro rozvoj dítěte a jeho postupné zvykání si na svět to úplně nejdůležitější.
Co je ale podstatné: psychologové doporučují s dětmi o způsobu jejich početí komunikovat. Přečtěte si tipy, jak takové sdělení načasovat a jakým způsobem to dětem říci.
Jak se IVF dětem daří ve škole
Cílem jedné studie bylo zjistit, jaký vliv má IVF na vývoj a vzdělávací výsledky dětí v základním školním věku ve srovnání s dětmi počatými spontánně. Studie zahrnovala 412 713 dětí ve dvou skupinách (IVF početí a přirozené početí) podle výsledků. Nebyl nalezen žádný kauzální vliv početí IVF na riziko vývojové zranitelnosti při vstupu do školy ve srovnání s dětmi počatými spontánně. U dětí ve věku 7 až 9 let také nebyl zjištěn žádný vliv IVF na celkové skóre v Národním hodnocení gramotnosti a početních výkonů. Obavy, že by děti z IVF neprospívaly, a to po stránce zdravotní či školní, můžeme tedy zahodit.
A pokud jste teprve v procesu IVF a chcete, abyste se vy i budoucí miminko cítili dobře, přečtěte si o jednoduchých metodách na setřesení stresu i nadměrných obav.