Začněte včas…
…a dbejte na to, aby informace byly přiměřené věku. Mohla to tedy Anička už vědět dřív? Ano. Mnoho rodičů se tohoto sdělení obává, ale není důvod. Psychologové doporučují otevřít toto téma už úplně odmalička, a postupně, jak dítě roste, v něm pokračovat, přičemž úroveň detailů přizpůsobovat jeho věku a chápání.
Vezměte si na pomoc knihy a… váš zázračný příběh
Denisa Hledíková, autorka knihy Náš zázračný příběh, zdůrazňuje upřímnost a otevřenost: podle ní si rodiče často nejsou jisti, jak svým dětem tuto unikátní cestu k jejich početí vysvětlit, a mnozí z nich se dokonce stydí nebo se obávají toho, že je druzí odsoudí. „Klíčem je láska, ze které dítě vzešlo. Způsob, jak se tato láska stala životem, je vedlejší,“ zdůrazňuje Hledíková.
Dětská představivost je bez limitů
Kniha nebo ilustrovaný příběh jsou tedy super nástroji, který může usnadnit vysvětlování a dát tak složitému konceptu konkrétní, na dětskou hlavu, šitý obraz. Vystupují v nich také postavičky, se kterými se mohou děti ztotožnit, vcítit se do nich a získat pocit, že být ze zkumavky je vlastně prima.
A jakými pravidly se v jednotlivých vývojových etapách řídit a jak informace dávkovat?
Malé děti (3-5 let)
Jednoduchost nade vše: Použijte jednoduchý jazyk a pojmy, které jsou pro ně srozumitelné, např. „Doktorka pomohla mamince a tatínkovi, abys tady byl/a s námi.“
Příběhy a pohádky: Vymyslete si či čtěte krátké a jednoduché příběhy o tom, jak se dítě stalo součástí rodiny.
Buďte pozitivní: Vyjadřujte, jak moc jste si dítě přáli.
Používejte příklady: Zvířata a příroda nabízí nespočet příkladů různých typů rodin a rodičovství.
Buďte připraveni: Mějte připraveny odpovědi na dodatečné otázky.
Povzbuďte hrdost: Ukazujte, že asistovaná reprodukce je unikátní cesta, jak přijít na svět.
Ujistěte je v lásce: Zdůrazněte, že nejdůležitější v životě je láska, kterou k nim cítíte.
Děti by měly vědět, že jsou výsledkem touhy, lásky… a vědy
Porozumění tématu bude s věkem dítěte růst a vyvíjet se. Děti by měly vědět, že jsou výsledkem touhy, lásky a někdy i vědecké pomoci, která jejich existenci umožnila, a že láska je nade vše.
Předškolní věk a školní věk (5-13 let)
Na prvním stupni základní školy a na střední škole jsou děti připraveny chápat neplodnost jako zdravotní stav, a proč se jejich rodiče rozhodli pro IVF, aby vytvořili rodinu.
Začleňujte zlehka základní biologické koncepty, ale zachovejte jednoduchost.
Zdůrazněte, že každá rodina je jedinečná a speciální.
Přidávejte detaily: Jak dítě roste, vysvětlujte asistovanou reprodukci s větším detailem, ale vyhněte se technické hatmatilce a složitosti.
Zdůrazňujte lásku a touhu: Připomeňte jim, že hlavním důvodem byla silná touha mít je ve vašem životě.
Starší školní věk a adolescenti (13 let a více)
Více faktů: V tomhle věku už děti pravděpodobně ví více, než si myslíte. Buďte připraveni na složitější a hlubší otázky.
S adolescenty se nezdráhejte podělit o celý příběh, a pokud je to vhodné, buďte co nejvíc transparentní. Diskutujte s nimi jako s dospělými, sdílejte své pocity, touhy a výzvy, kterými jste si prošli.
Možný začátek rozhovoru
„Víš, některá miminka rostou v bříškách svých maminek od začátku, ale někdy, když maminky a tatínci moc chtějí mít miminko, potřebují trochu pomoci. Jdou za panem doktorem a ten spojí semínko tatínka a vajíčko maminky ve speciální místnosti v nemocnici, která se jmenuje laboratoř. Toto miminko pak roste v malé zkumavce, a když je připraveno, lékař umístí miminko do bříška maminky, kde roste, dokud není čas se narodit. A i ty jsi se takhle narodil/a.“
Hlavně ne na sílu
Další variantou je nic nečasovat a odmalička dítě obklopovat příběhy, kde IVF přirozeně figuruje. Zapamatujte si, že nejpodstatnější v této konverzaci je vytvoření bezpečného a podporujícího prostředí, ve kterém se dítě cítí milováno. A věřte, že pro děti je tento příběh tak extrémně lákavý, že asi ani nevšimnou, jestli se u toho zakoktáte nebo se budete červenat.